1 דקות קריאה
20 Nov
20Nov

אפלטון, שחי בתקופה, שבה ידע עתיק ביותר התקבץ לספרים, שהוחזקו בספריה באלכסנדריה (עד לשריפתה), היה חשוף למידעים רבים מן העולם הקדום. בין יתר כתביו ומידעיו אפלטון דיבר על יחידות גדילה של הילד האנושי בצרורות של 7 שנים. 

כל שבע שנים, אמור להתפתח בילד ואחר כך בבוגר, כישור מסוים, שמקדם אותו ביצירה ובניה של מרכבת האישיות שלו. בשבע השנים הראשונות הילד אמור לפתח את יכולות הדמיון שלו. מכיוון שבשבע השנים הראשונות הדמיון הוא זה שמתפתח, זה הזמן לתת לתינוק ולילד לשחק במשחקים, המורכבים מחפצים חסרי צורה מוגדרת, כדי שיוכל ליצור עימם את מה שהוא רואה בדמיון. 

זה גם הזמן שהילד עדיין זוכר את העולם ממנו הוא הגיע ויש הזוכרים גם את גלגולם הקודם, כמו במקרה של הילדים הדרוזים. בגילאים הללו יש ילדים רבים, שיש להם חבר דמיוני, שעימם הם משחקים. רצוי להתייחס לחבר דמיוני של הילד בשבע שנים הראשונות, ברצינות גמורה, שכן הוא חלק חשוב בהתפתחות הדמיון אצל הילד ועוזר לו לעשות מעבר חלק מהעולם שממנו הגיע, לעולם החומר הממשי. הורים שיעשו כן, יעזרו לפיתוח קשרים חיוניים בין שתי אונות המוח הימני (רגש, דמיון ויצירתיות) ושמאלי (מנטל, רציונל, חומר). 

מגיל 7 עד גיל 14 מתפתח הזיכרון, כך שהרעיון של התחלת לימודי הבית ספר בגיל 6 עוקב ביישומו אחר שיטתו של אפלטון. בעת הזאת הכי קל לילד ללמוד אותיות, מילים, משפטים, ללמוד בעל פה שירים, סיפורים ופרקים שלמים בתנ"ך, שיזכור כל ימי חייו וכן יוכל להבין את מורכבות המתמטיקה ומופשטותה.

בצרור השנים הבאות, מגיל 14 עד גיל 21, הילד המתבגר מתמודד עם ההתפתחות הרגשית או יותר נכון עם פיתוח העצמאות הרגשית והשאלה שהוא מתעמת עמה הינה - "מי אני ברמה הרגשית לעומת כל היתר?" הילד אמור לפתח את עצמו ברמה הרגשית באופן מלא עד גיל 21, בדיוק הגיל, שבוא נותנים לו את הזכות במדינות הדמוקרטיות, להיבחר למנהיגות מדינה.

לא סתם קוראים לצביר השנים בין הגילאים 14-21, גיל ההתבגרות, מכיוון שכאן הילד הופך מילד שאין לו אחריות, שתלוי בכל צרכיו בהוריו ומחנכיו, לילד, שמתחיל להבין את הייחודיות האישית שלו, שנוצרת בשקט, המתפתח לסערה, דרך הגדילה המינית וההורמונלית. 

במסורות השונות חונכים את הנער והנערה להיות שייכים לשבט. ביהדות הטקס הזה נקרא בר/בת מצווה - קבלת עול מצוות והגדלת תחום האחריות האישית של הנער והנערה המתבגרים. בשבטים אינדיאנים ואחרים, החניכה הייתה ממשית בדמות יציאה לבד לצייד של הנער מול סכנות והתמודדות עם הלא נודע שבג'ונגל. כיום, (2021), הנערים והנערות מתמודדים עם חשיפה לעולם המבוגרים כבר בגילאים צעירים יותר, בגלל חיבור לאינטרנט והעולם שהוא חושף. 

הנערים ונערות נמצאים בתסכול גדול יותר בגלל מגוון אפשרויות הזיהוי שהתרבות ה"מודרנית" חושפת אותם אליהם ברמה המינית, המגדרית ובכלל. בלבול זה אינו מאפשר סיום גדילה והתפתחות טבעית בגילאים הללו של הטיפש-עשרה ולאחר מכן גיל ההתבגרות ודוחק את הבעיות של זהות מינית ואישיותית לגילאים מאוחרים ומפריע ביכולת ההתערבות הרמונית, של הבוגר, עם הסביבה והחברה. 

שאלת ההתפתחות הרגשית של הילד בגיל ההתבגרות, הינה - "מי אני מול ההורים שלי, מול החברים שלי, מול המחנכים שלי ומי אני בכלל במישור של איך אני מרגיש את עצמי מול כל אלו?" זאת הסיבה, שהורים רבים מתוסכלים מחוסר היכולת שלהם לתקשר עם הנערים המתמרדים ומוצאים את ה"דווקאיות" של המתבגרים בשיאה. המתבגרים, באופן אוטומטי, עושים ההפך, ממה שההורים שלהם מצפים מהם, כי כך הם קובעים את גבולות הגזרה שלהם. 

אולם, אם הורים ילמדו להיות חברים של המתבגרים שלהם ועם זאת יישארו בתפקידם החשוב כהורים, מורי הדרך, הנותנים דוגמא אישית הולמת, הילדים ימצאו נחת בחברת הוריהם וירצו להידמות אליהם ולא לאיזו קבוצה הזויה בחוץ ((קבוצות נוער, המושכות לסמים, סקס, רוקנרול (או תחליפיו המוסיקליים) והיום גם משיכה להתנסות מינית ולשייכות מינית לא קונבנציונלית)). 

בגלל ההתבגרות המינית והרגשית והמשיכה למין השני, הרגש סובב, בגלאים הללו, סביב הגוף הפיסי, הנציג של הרגש והזהות המינית כלפי חוץ. לכן, אם הנער ו/או הנערה עוברים את השלב הזה בשלום (קבלת הגוף שלהם כמות שהוא) ומגיעים לעצמאות רגשית טובה ונכונה, הם יגדלו לתוך חיים עצמאיים וידעו מי הם מול העולם, שמחכה להם בחוץ. אם הנער או הנערה לא יצליחו להתפתח נכון בגילאים הללו ולא יצליחו להבין מי הם ברמה הרגשית ולמה הם משתייכים (הורים, קבוצת ילדים, השפעות סביבתיות וכו'), הרי שימשיכו לחפש את העצמאות הרגשית שלהם בגילאים מאוחרים יותר וזה ישפיע על כל אופני התגובה שלהם מול מסלול החיים שפרוש לפניהם. (זוגיות, הורות, עבודה, משפחה וכו').

לכן יהיה זה כדאי ונחוץ להתבונן בתורה זו של קבוצות הגילאים ומשמעותן להתפתחות תקינה של ילדים, כאשר באים לבנות מחדש את מערכת החינוך בארץ ובכלל בעולם. אם הייתה עצמאות רגשית מפותחת באופן מלא ושלם לרוב האנשים בארץ, הם לא היו נופלים בקלות להפחדה של "מגפת קץ האנושות" ויכולת לקיחת האחריות שלהם בנקיטת עמדה בריאותית בנושא, הייתה שונה.

מיכל תבל התפתחות הילד קבוצות 7 שנים אפלטון מאמנת לחיים קוצ'קרית טיפולית ספריה באלכסנדריה חינוך מערכת חינוך חינוך ביתי זיכרון גיל ההתבגרות התפתחות רגשית עצמאות רגשית דמיון יצירתיות הילד המתבגר רמה רגשית גלגולי נשמות דמיון מודרך שיטתו של אפלטון ייחודיות יעוד התבגרות מינית קבלת עול מצוות שייכות לשבט כיצד מתמודדים עם תסכול הדרך לצאת מהמטריקס התחברות לסמכות הפנימית התחברות לאש הפנימית גוף פיסי גוף אנרגטי גוף רגשי גוף שכלי אינטליגנציה אינטואציה רצון עליון אני עליון אישיות חיבור בין אשיות לאני עליון האני הפנימי הילד הפנימי ספונטניות לעלות על במת החיים לרדת למגרש המשחקים בר מצווה בת מצווה הרצאות סדנאות מעבירת הרצאות מרצה מעבירה סדנאות מרכבת האדם מרכבת האלוהות נערים בסיכון מדינה דמוקרטית בלבול מיני הזדהות מינית שבטים אינדיאניים כיצד לצאת מהמטריקס כיצד להתחבר לסמכות הפנימית כיצד להתחבר לאני העליון פרימת אמונות קדומות ביטול אמונות מעכבות גילוי הענק שבפניים הענק שבפנים פיתוח עצמי הדרך להגשמת עצמך הדרך להגשים את ייעודך מהו יעודך בחיים כיצד תתחברי ליעוד שלך מה הדבר שאת הכי טובה בו התפתחות רוחנית
הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.